forums

פרשת דרכים בגיל מבוגר

אי שם, במחצית או בשלהי שנות הארבעים, מתחילה לבעבע תחושת הגיל, והתמודדות הקשישים בחברה המודרנית הצעירה. אלון מציע פרשנות מעניינת לפרשת הדרכים המופלאה הזו.
 
פרשת דרכים בגיל מבוגר
אברהם אלון, שמתמחה זה יותר מחמש עשרה שנים בסוגיות איכות החיים בגיל המבוגר ומשמש כמרצה באוניברסיטת תל אביב בקורס להכשרת מנהלים בבתי אבות ודיורים מוגנים, כיום ישנן גישות לימודים הבודקות הבטים שונים של הזקנה ותהליך ההזדקנות, אלון אומר שבחברה כל כך צעירה, הסוגדת לנעורים ורדופת הדיאטות, שטופת המחשופים וחולצות הבטן, מותחת הפנים ומגדילת החזה, מקצרת הקיבה ושואבת השומן, אין האדם יכול להרשות לעצמו להיות קשיש. 

תוך שהן מתבוננות בתמונות של הדור הקודם אומרות המבוגרות המודרניות: "תראו, כאן אמא שלי בת חמישים ושלוש ונראית כמו סבתא אמיתית, וכאן דודה שלי בת חמישים ונראית כמו הצרות שלי", זהו משפט שגור בפיהן של רבות מאותן שהגיעו לגילים אלה ומסרבות בתוקף להשלים עם גילן ולהיראות כמו אמהותיהן. הן צועדות ברחוב לצד בנותיהן הנעריות, מנסות לחקות את אופנת הנעורים העכשווית, ומצפות לאותה מחמאה מיוחלת: "זאת באמת הבת שלך? את נראית כמו אחותה הגדולה, מקסימום!!!"

התופעה הפכה לנורמה בכל רחבי העולם המערבי והיא גורפת את כל שכבות הציבור. האם זו תופעה חיובית? האם יש לברך עליה, או שמא לגנותה? אברהם אלון אומר שמעבר לגיל הארבעים מתקרב האדם בן זמננו למספר פרשות דרכים: 

פרשת דרכים מנטאלית
- שביטויה בהשלמתו של האדם עם העובדה שישנם חלומות שנשא אתו ולא יוגשמו עוד, ישנן תוכניות שלא תתממשנה, ומסתמן קו אופק החלטי ונחרץ במקום האופק הפתוח לרווחה שליווה אותו כל חייו עד כה. 

פרשת דרכים ביולוגית - שפירושה סימני גיל שהולכים ומתעצמים, תופעות גיל המעבר אצל הגברים וסממני תקופת הבלות אצל הנשים. 

פרשת דרכים בקריירה - שפירושה התקרבות לקצה גבול ההתקדמות, מחשבות ראשונות על הפרישה המתקרבת, קשיים הולכים וגוברים במציאת מקום עבודה חליפי. 

פרשת דרכים משפחתית - בתקופה זו באים לעולם הצאצאים הראשונים של הדור השלישי, ומשמעות ה"סבאות" מקבלת ביטוי שונה על פי אופיו ומזגו של האדם, החל משמחה והנאה אין קץ ועד להתכחשות טוטאלית וסירוב להיקרא "סבא" או "סבתא" בפי הנכדים. 

פרשת דרכים חברתית - הופעתם של הנכדים והשינוי בדפוסי הבילוי הפנים משפחתיים, משפיעים גם על חיי החברה של גילאים אלה. הפעילות החברתית מצטמצמת לעיתים עד למינימום, ידידים ותיקים יוצאים ממעגל הפעילות החברתית, וחברים חדשים כבר קשה לרכוש. 

פרשת דרכים תדמיתית - בכל בוקר נשקפת מן הראי דמותנו, שמסגירה יותר ויותר את כל מה שאיננו אוהבים לראות. 

ופרשת הדרכים העיקרית  - מכאן ואילך נפרשת פרשת הדרכים החשובה ביותר, זו שמובילה לגיל המבוגר כתסכול מתמשך. זוהי מעין גסיסה איטית ומתמשכת עד הגיעה לקץ החיים. 

לדעתו אלון יש גם דרך אחרת:
ניתן להפוך את פרשת הדרכים המתסכלת לפרשת דרכים מאתגרת המובילה אל הגיל המבוגר כאתגר מתמיד. זו שמפגישה אותנו עם מי שמוגדרים על ידינו "תופעות טבע" של שנינות, חכמת חיים וחדוות חיים, שביעות רצון של "השמח בחלקו". כאן נמצאים כל אלה שזמנם הפנוי נתפס כנכס, ולפיכך ממלאים כל שעה בו בפעילויות אהובות, שנוהגים במאור פנים בכל הסובבים אותם, שמתמודדים בהשלמה אך בנחישות עם מצוקותיהם ורואים כאתגר אישי את יכולתם להתגבר עליהן.

נכון שזו שאלה של אופי, אולי אפילו של תורשה, אומר אלון. נכון שגם המצב הבריאותי האובייקטיבי משפיע, אך לאלה המעוניינים בכך הוא מציע: התהלכו, רוצו, שחו, לימדו, צחקו, השתובבו, ריקדו, קבעו יעדים ועשו להגשמתם. 

זיכרו - הזמן יעבור בלאו הכי. אבל חשוב שתמיד נוכל לזכור בסיפוק איך העברנו אותו.


 
כותרת:
שם:
תוכן התגובה:
 
אולי יעניין אתכם גם :
הרמת עפעפיים ללא ניתוח למבוגרות
אם צניחת העפעפיים והעור הנפול והמקומט סביב העיניים מטרידים אותך, יש גם כמה שיטות לא כירורגיות שיכולות לגרום לעינייך להיות הרבה יותר צעירות ורעננות. אם כי הפלסטיקאים ימליצו בדרך כלל על ניתוח שיפתור את הבעיה לאורך זמן.
לקריאה
סוגי רמפות ומעלונים בגיל השלישי
מגבלות קשות בגיל השלישי, ירידה בתפקוד והצורך במתן מענה הופכים את הדרישה ואת הביקוש לרמפות ולמעלונים לחלק בלתי נפרד מאביזרי העזר החיוניים לגיל זה.
לקריאה
איטום קירות בסנפלינג בבתי אבות
איטום קירות בסנפלינג היא אחת משיטות האיטום שבוודאי תתלהבו מאוד לראות
לקריאה
טיפולים אסתטיים ללא ניתוח בגיל השלישי
הפנים שלכם הם כרטיס הביקור שלכם בכל גיל ובפרט בגיל השלישי, קבלו מידע ועצות לטיפולים אסתטיים.
לקריאה
אימוץ חיית מחמד בגיל השלישי
כל וטרינר ימליץ: אימוץ חיית מחמד מעולה לאנשים מבוגרים
לקריאה
אולם אירועים כבר יש? חוגגים חתונת זהב
זה שהגעתם לגיל השלישי לא אומר שהחגיגות הגדולות בחייכם נגמרו – להיפך, יש הישגים נפלאים שראויים לציון ולמסיבה: חתונת הכסף והזהב למשל. אז קדימה, זמן לחגוג!
לקריאה
עבודות יצירה למבוגרים
מבוגרים בגיל הזהב עוסקים במגוון רחב של עבודות יצירה על מנת לפתח יכולות מוטוריות, קוגניטיביות ורגשיות. העבודות נבחרות בקפידה והן מתאימות לגברים ונשים בגילאים שונים. הנה כמה מהן
לקריאה
רכב חדש מהחנות לבני הגיל השלישי
הגיל השלישי הוא גיל עם הרבה אתגרים אך יש בו דבר אחד שאין עליו עוררין: החופש! לכן ברור מדוע זה הזמן הטוב ביותר לקנות רכב חדש, אז למה שלא תחפשו לכם גם אתם מימון רכב חדש לבני הגיל השלישי?
לקריאה
קלנועית סולארית לבני הגיל השלישי
האנרגיה הסולארית מתפשטת בחיינו ומתחילה להגיע לתחומים שבהם, עד לא מזמן, שלטו שלטון מוחלט החשמל והסוללות בכל הספקיהן. מדוד השמש המיתולוגי ועד לקלנועית המיועדת לבני הגיל השלישי, קרני השמש מגיעות לכל מקום.
לקריאה
טיפול זוגי בגיל הזהב
טיפול זוגי וייעוץ זוגי בגיל מתקדם הם לפעמים דבר בלתי נמנע. אחרי כל כך הרבה שנים מערכת היחסים מתערערת בעקבות מגוון סיבות, אך חשוב לדעת שיש פתרונות ויש מי שיסייע. אך מי באמת מוסמך למתן טיפול זוגי מקצועי?
לקריאה
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22
אתר בגילנו מספק מידע בנושא פתרונות דיור, דיור מוגן, בתי אבות, ייעוץ והכוונה לבחירת בית אבות, ייעוץ פיננסי לגיל הזהב, תרבות ופנאי, לימודים לגמלאים, הכרויות למבוגרים ועוד.