המידע שאדם משיג מהאינטרנט יכול לעזור לו בבואו לקבלת ייעוץ בעניין מצבו או מחלתו מהרופא או מספקי שירותי בריאות אחרים. אולם הנחיות מהאינטרנט אסור שיבואו במקום התייעצות עם רופא או איש צוות רפואי. חשוב לוודא את מקור מהימנותו של מקור המידע באינטרנט, למרות שלעיתים קשה לקבוע. מידע שעושה רושם של "טוב מידי מכדי להיות נכון", דורש אימות ובחינה זהירה.
יש לנהוג במשנה זהירות כאשר מדובר ברכישת מוצרים רפואיים דרך האינטרנט. כיום, במדינות רבות, מכירה או קנייה של מוצרים רפואיים דרך האינטרנט היא בלתי חוקית וממולץ לרכוש מוצרים אלו באמצעות צינורות השיווק וההפצה המקובלים, כדוגמת, בתי המרקחת. בכל מקרה, חשוב להתייעץ עם רופא או עם סמכות מקצועית אחרת, לפני שמחליטים על "טיפול עצמי".
מציאת מידע רפואי מהימן
קיימים מקורות מידע מהימנים בנושאי בריאות ורפואה ברשת. מידע זה יכול לסייע לקראת התייעצות עם רופא או עם איש מקצוע רפואי. אך אין הוא בשום אופן תחליף לייעוץ שכזה. לכן כשמחפשים מידע יש לקחת בחשבון את הנקודות הבאות:
עלול להיות קשה לדעת מה מקור המידע המופיע באתר מסויים ולאמת מקור זה. כשלא מכירים את מקור המידע, ניתן לברר עליו יותר פרטים אצל אנשי מקצוע או באירגוני בריאות אמינים. ישנם אתרי אינטרנט רבים שעוסקים בבריאות ורפואה ומספקים מידע טוב, שאולי איננו נגיש באמצעים אחרים. אולם גם מידע מהימן עשוי לדרוש מומחיות מקצועית, כדי להעריכו כראוי ולקבוע אם הוא רלוונטי למחלה או למצב מסויים.
המידע שמסופק על ידי אתרים אלו עוסק בנושאים הבאים:
* מחקרים הנערכים על מחלה או מצב, כולל מחלות נדירות, וניסויים קליניים הקשורים אליהן.
* מוצרים חדשים שאושרו לשימוש במחלה או במצבים מסויימים על ידי רשויות הבאירות במדינה.
* מידע כללי על מחלות או מצבים, כדוגמת יתר לחץ דם, דלקת פרקים או השמנת יתר.
* קבוצות תמיכה לאנשים שסובלים ממחלה או מצב מסויימים כדוגמת איידס או סרטן.
* רשימות של ארגונים בינלאומיים ומקומיים שמספקים תמיכה ומידע על מחלה או מצב מסויימים.
רשת האינטרנט מספקת מידע על מוצרים רפואיים. בזמן שמחפשים או מנסים להעריך מידע על מוצר מסויים, יש לשים לב למספר תמרורי אזהרה לכך שמידע על מוצר רפואי אינו מהימן:
* פרסומים או אינפורמציה הכוללים את ההערות כגון: "פריצת דרך מדעית", "תרופת פלא", "מוצר בלעדי", "נוסחה סודית", ,מרכיב עתיק", "ללא
סיכון", "מונע הזדקנות", "משפר תפקוד מיני" ו"מכיל מרכיבים טבעיים בלבד".
* תאור מקרים שמציגים תוצאות מדהימות מצרכנים ש"נרפאו".
* רשימה של סימפטומים ומחלות שהמוצר אמור לרפא. למשל, טענה שמוצר אחד יכול לרפא או לטפל באיידס, סרטן, דלקת פרקים, אלצהיימר,
קמטים, עודף משקל, אובדן זיכרון וכו'.
* פרסומים שבאים בעקבות מוצר שנמצא בכותרות וטוענים שהם מכילים מרכיבים חדשים.
* פרסומים הטוענים שהמוצר ניתן להשגה רק ממקור אחד, לתקופת זמן מוגבלת.
* עדויות של מומחים רפואיים "מפורסמים".
* טענות בדבר "חוסר סיכון" או העדר מידע לגבי הסיכונים. חשוב לזכור: לא קיים מוצר נטול סיכונים לחלוטין.
* טענות שהמוצר "הוכח מדעית" או "בטוח לחלוטין".