בני הגיל השלישי יכולים ליהנות משורה ארוכה של יתרונות שאינם זמינים בגילאים אחרים. בראש ובראשונה, בגיל הזהב נפתחות שעות פנאי רבות
את השעות הללו ניתן לנצל באופן אישי, יחד עם בני זוג או בחברת המשפחה המורחבת. שנית, בגיל השלישי נוצרת הזדמנות יוצאת דופן להיחשף אל אתגרים חדשים. אפשר ללמוד נושאים שתמיד נחשבו מעניינים, ליצור קשר עם אנשי מקצוע ולעבור הכשרות חדשות.
את הדוגמא הטובה ביותר למגוון האפשרויות העומדות בפני בני הגילי השלישי ניתן למצוא בלימודי כיוון פסנתרים. לימודים אלו מיועדים לכל מי שרוצה להבין איך הפנסתר עובד, או לשפר את יכולת הטיפול והתחזוקה של כלי נגינה. הלימודים לא מחייבים רקע תיאורטי או מעשי על נגינה בפנסתר. יש הרבה מבוגרים שמגיעים אל לימודי כיוון פסנתרים בפעם הראשונה רק אחרי גיל 60 או 70, לעומת אחרים שתמיד ניגנו אך מעולם לא למדו כיצד לבצע כיוון.
מהם נושאי הלימוד העיקריים של כיוון פסנתרים?
כיוון פסנתרים באופן עצמאי דורש דיוק רב, וכדאי ללמוד אותו מגורמים מקצועיים בלבד. בנוסף, יש להכיר את הכלים בהם משתמשים על מנת לבצע את הכיוון:
- מוט כיוון פסנתר
- משתיק צליל המפריד בין המיתרים
- מכשיר אלקטרוני או תוכנה לאיכון צליל
שילוב בין הכלים הללו מאפשר לכל אחד לבצע כיוון אידיאלי של הפסנתר. בשלב הראשון של הלימודים יכולים בני הגיל השלישי להסתכל אל תוך מבנה הפסנתר, ולהבחין שמספר המיתרים לכל קליד במקלדת אינו דומה. הצלילים הנמוכים הם בעלי מיתר אחד לכל קליד, הצלילים הגבוהים הם בעלי שלושה מיתרים לכל קליד, וביניהם ישנם שני מיתרים לכל קליד בפסנתר.
השלב השני בלימודים דורש כיוון מעשי של הקלידים והפסנתר. יש לזהות את המיתר אותו רוצים לכוון על ידי הקשה על המקלדת, ובדיקה של הצליל המזייף. במידה ומדובר על קליד עם יותר ממיתר אחד, יש להפריד ביניהם באמצעות המשתיק. הלימודים מאפשרים לבני הגיל השלישי לזהות את הבורג שאליו מחובר המיתר, ואף לבצע מתיחה המעלה את הטון או הרפיה המורידה אותו.
עיסוק בתור תחביב או מקור פרנסה
הדברים המובאים לעיל הם רק קצה הקרחון של לימודי כיוון פסנתרים עבור בני הגיל השלישי. מי שמגיע למנוחה ולנחלה, ורוצה ללמוד עוד על פסנתרים, והאופן בו בנויים הקלידים שלהם מוזמן להצטרף אל אחד ממסלולי הלימודים.
לסיכום, כל אחד מבני הגיל השלישי יכול ללמוד כיצד לכוון פסנתרים, ואולי גם לעסוק בתחום בתור תחביב או מקור פרנסה. הדבר החשוב הוא לבחור היטב את המדריך. בני הגיל השלישי צריכים ליהנות מהלימודים, ולשמור על גרף התפתחות והתקדמות. בסופו של דבר, המטרה של הלימודים היא להעשיר את הידע של בני הגיל השלישי, ולתת להם הזדמנות להתנסות בדברים חדשים.