האתגר הנהיגה נהיה מסובך כאשר לוקחים בחשבון את העובדה שלא לכל הנהגים יש בדיוק את אותם התנאים הפשוטים ברמה הטכנית בכדי לאפשר נהיגה בטוחה. דוגמה טובה מאוד לכך היא הגיל השלישי.
יש מקרים שאנחנו עדים לנהיגה לא בטוחה בכביש והדבר גובה קורבנות רבים
הכביש הוא מרחב מסוכן מאוד. אנחנו עדים לכך בצורה ברורה עד כאב כמעט בכל יום בשנה, ומניין הקורבנות של נהיגה לא בטוחה בכביש מוכר לכולנו היטב ומגיע למאות הרוגים מדי שנה, ועוד אלפי פצועים בגוף ובנפש כתוצאה מתאונות דרכים שונים בתוך המרחב העירוני ומחוצה לו. יותר מדי נהגים בישראל נוהגים נהיגה שאינה בטוחה, שאינה לפי כללי התנועה, וברוב המוחלט של תאונות הדרכים זה הגורם העיקרי המוביל לאסונות השונים על הכביש.
מהם האתגרים שעומדים בפני נהיגה בטוחה בגיל השלישי?
ישנם כמה וכמה אלמנטים שמאפיינים את הגיל השלישי שמקשים על נהיגה בטוחה ואחראית באופן קבוע.
מהירות התגובה - על הכביש, מהירות תגובה גבוהה היא אחד התנאים הבסיסיים ביותר להבטחת נהיגה בטוחה – היכולת לא רק לקבל את ההחלטות הנכונות על הכביש (שזו בדרך כלל לא בעיה שמאפיינת את הגיל השלישי), אלא גם להיות מסוגלים להגיב בצורה טובה כאשר ישנה התרחשות כלשהי שמשפיעה על הנהיגה שלנו בכביש.
ראייה לקויה - גורם בולט נוסף הוא הירידה באיכות הראייה בגיל השלישי, כמו גם הירידה באיכות השמיעה שיכולה להשפיע על הנהיגה. לכן מומלץ לבצע בדיקות ראיה אחת לכמה זמן על מנת להבטיח שהנהג אכן כשיר מבחינה זו.
תקינות הרכב - עוד אלמנט שמאפיין רבים מבני ובנות הגיל השלישי הוא המצב הטכני של המכוניות עצמן – במקרים רבים, אנשים נשארים עם אותו הרכב שנים רבות כשהם מגיעים לגיל השלישי, וככל שהרכב צובר יותר זמן על הכביש, כך גם המצב הטכני שלו מקשה על נהיגה בטוחה – יכולות להתפתח תקלות כתוצאה משימוש ארוך שנים במערכת הבלמים, בתיבת הילוכים ועוד. אז איך בכל זאת נוהגים בצורה בטוחה בגיל השלישי?
כיצד ניתן להבטיח את בטיחות בכביש גם בגיל השלישי?
בכדי לאפשר ולהבטיח בטיחות בכביש בגיל השלישי, יש לוודא כשירות הן של הנהג והן של הרכב. כשירות הנהג מגיעה בראש ובראשונה מהמצב הפיזי שלו. יש לוודא שגם בגיל השלישי, הנהג הוא בעל יכולת תגובה מתאימה בכביש – ואם יש בעיה במצב זה, צריך להימנע מנהיגה ככלל. מעבר לכך, יש להקפיד גם על בדיקה שנתית לכל הפחות של הרכב, ובמידת הצורך צריך לדעת לשים את הרכב במוסך שיטפל בכל התקלות האפשריות המאפיינות רכבים ישנים יותר – החל
משיפוץ תיבת הילוכים וכלה במערכת הבלמים, כאמור. כאשר עושים את כל הצעדים הנכונים, אין מניעה מנהיגה בטוחה גם בגיל השלישי.
הנהג צריך להיות בעל כלים תקינים להבטחת נהיגה בטוחה
האחריות על נהיגה בטוחה בגיל השלישי, כמו בכל גיל אחר, היא בראש ובראשונה של הנהגים עצמם. עם זאת, כאשר הדבר נוגע בגיל השלישי, צריכים להיות גם בעלי אחריות חברתית גדולה יותר, ולדעת למנוע מצבים מסוכנים מהסביבה שלנו – צריך גם לדעת מי לא צריך להיות על הכביש.