כאשר מדברים על אינטרנט, על סמארטפונים וטאבלטים, דור המובייל והסלולר – מתכוונים בעיקר לצעירים. בני הגיל השלישי, בני 65 פלוס, נתפסים כאנשים שאינם מתחברים לטכנולוגיה ואינם משתמשים בתוצרים המתקדמים. מסתבר כי הנחה זו הופכת להיות פחות ופחות מובנת מאליה ופחות נכונה. בשנים האחרונות דווקא פלח אוכלוסייה זה הפגין את הגידול המרשים ביותר במספר המשתמשים, יותר ויותר חברות, מוצרים ושירותים מבינים את הפוטנציאל הטמון בקרבם ומתחילים לפתח ולשווק כאשר המבוגרים יותר מקרב המשתמשים מהווים את קהל היעד למוצרים החדשים.
עוברים מעכברים למגע
אחד התמריצים לגידול הוא המעבר משימוש בעכבר ככלי שליטה עיקרי בפעולות המחשב למסכי מגע. מקלדת זה עוד מובן, עכברים מובנים פחות לאלו שלא גדלו עם עכבר ביד. תרגום תנועות העכבר על שולחן לתנועות הסמן על המסך אינו תמיד ברור, כיצד תזוזת העכבר תיתרגם לתזוזת הסמן אינה ברורה, שינוי סמליל העכבר מחץ לסימנים אחרים נתפסים כמאיימים ולא מובנים והיוו מכשול ראשון, ולעתים קרובות גם סופי, עבור בני הגיל השלישי בשימוש במחשב.
עם המעבר למסכי מגע, החיבור הטבעי בין מה שמתבצע על המסך לבין מה שעושים עם הידיים הפך לטבעי יותר, ברור יותר. גם השימוש בטכנולוגיות זיהוי קולי הולך ותופס תאוצה ככל שהטכנולוגיה מתפתחת. אם אפשר להגיד לסמארטפון לצלם, בלי ללחוץ על שום דבר, מה יותר טוב מזה?
מוצרים לגיל הזהב
אמנם חברות רבות עדיין אינן מבינות את הפוטנציאל הגלום בפלח השוק הזה, אך קיימים כבר ניצנים של חברות ומוצרים שמתייחסים ופונים למלא את הצרכים הייחודים לבני גיל הזהב. אחד הדברים הראשונים שעלולים להשתבש בגיל מבוגר הוא הראייה כך שהלחצנים בסמארטפונים הפונים לבני הדור השלישי גדולים יותר, הצלילים חזקים יותר. ישנן חברות המשתמשות בתכונות הקיימות במערכות ההפעלה הקיימות כדי להנגיש את הטכנולוגיה לאנשים מבוגרים יותר, חברות אחרות דוגמת דורו השוודית אשר מתכננות סמארטפונים ייעודים לקהל זה. בטלפון של דורו, לדוגמה, משולבים לחצני מצוקה.
אפליקציות לגיל הזהב
אם פעם המחשב שימש בעיקר לחיפוש ומנוע החיפוש
גוגל היה ה-דבר שאותו לימדו אנשים מבוגרים יותר, היום מצטרפים אל גוגל שלל אפשרויות שימוש מגוונות, חלקן הפונות במיוחד או משמשות בעיקר את בני ה-65 פלוס. בני גיל זה כבר פרשו לגמלאות, לעתים גרים בריחוק מילדיהם, ואפליקציות העוזרות לשמור על קשר עם הילדים והנכדים הן האפליקציות הנמצאות בשימוש גבוה בני פלח שוק זה. רבים משתמשים בדואל, אך יותר ויותר פונים לשימוש באפליקציות נוספות כפייסבוק, סקייפ, או וואטסאפ העוזרות להם לשמור על קשר ולהתעדכן בנעשה בחיי הילדים והנכדים.
סוג אפליקציות אחר בא להקל על משימות לבני גיל הזהב – תוכנות המקריאות ספרים עוזרות לבעלי ראייה לקויה, תוכנות המאפשרות צפייה בחדשות בכל שעה, ריכוז תמונות במקום אחד ואפילו משחקי חברה בסיסיים כגון שש בש, דמקה או ברידג' מאפשרים למבוגרים שבינינו לשמור על קשר גם עם חברים ואפילו להגדיל את מעגל החברים, ולהמשיך להנות מתחביבים ישנים וחדשים.
סוג נוסף של תוכנות ושימושים מתייחס דווקא לפן הבריאותי – החל מאפליקציה בסיסית המזכירה לקחת את הכדורים ועד לאפליקציות המודדות ועוקבות אחר מדדים בריאותיים שונים כלחץ דם, אחוז השומן בגוף, ריווי הדם ועוד.
שיווק לבני 65+
אחד הפערים המשמעותיים הקיימים הוא בפנייה שיווקית של החברות באמצעים דיגיטליים לקהל הציבור, מתוך אמונה שקהל הציבור מכיל בעיקר בני נוער ומבוגרים צעירים. יותר ויותר בגיל 65+ הם בעלי חשבון פייסבוק וגולשים באופן קבוע. השילוב בין זמן פנוי ובדידות הופכים אותם לקהל צרכנים אידיאלי שלעתים קרובות הוא מוזנח על ידי הצעירים הגודשים את חברות השיווק הדיגיטליות. שיווק למבוגרים יותר הוא שיווק מסוג מעט שונה. בני 65+ נוטים להמנע משימוש (או הבנת) סלנג אינטרנטי, שימוש בלייקים או בתחרות הצילומים. תכנים בעלי משמעות, בשפה עשירה, מושכים אותם. חברות המציעות מענה בזמן אמת, בשפה מכבדת עם שימוש בשמות, ובשעות הבוקר בהן פלח שוק זה הוא הפעיל ביותר מגלה שקיים ביקוש, כאשר קיים היצע.
יותר ויותר מבוגרים בני 65+ משתמשים במחשב, גולשים, מגיבים ומתקשרים באמצעים טכנולוגים מתקדמים. השוק עדיין אינו בשל ומוכן לקליטתם, אך הצעדים הראשונים בכיוון כבר נעשים: מוצרים ושירותים הפונים בעיקר לפלח שוק זה כבר מראים ניצני קיום בשוק.