ללמוד שפה שלישית בגיל השלישי
אם בודקים מה הם הסטראוטיפים המקובלים לגבי הגיל השלישי, אחד הסטראוטיפים המקובלים נוגע לירידה ביכולות הקוגניטיביות. ירידה בכישורי החשיבה, הזיכרון, הקשב לצד ירידה כללית ביכולות גופניות.
ללמוד שפה שלישית בגיל השלישי
אם בודקים מה הם הסטראוטיפים המקובלים לגבי הגיל השלישי, אחד הסטראוטיפים המקובלים נוגע לירידה ביכולות הקוגניטיביות. ירידה בכישורי החשיבה, הזיכרון, הקשב לצד ירידה כללית ביכולות גופניות. נוסף על ירידה בכושר הגופני והשכלי, גם מגבלות אחרות מתחילות לתת את השפעתן על החיים, לדוגמה חיי החברה מצטמצמים עם הופעתן של מחלות המגבילות את היכולת להיפגש ולנהל חיים חברתיים מלאים. ישנן דרכים להילחם בתופעות ההזדקנות, "מכוני כושר" למוח הן אחת מהדרכים בהם ניתן לעכב את תהליכי הזקנה ואף לדחות השפעת מחלות דוגמת אלצהיימר.
על קשרים ותאים עצביים
אומרים שמוח האדם מפסיק לייצר תאי מוח חדשים לאחר גיל שנתיים. לאחר גיל זה, תאי המוח מתחילים למות לאט לאט ולמעשה תהליך ההזדקנות מתחיל. כישורים מוחיים אינם פונקציה של מספר תאי המוח בלבד אלא גם, ובעיקר, של מספר הקשרים הנוצרים בין תאי המוח השונים.
תחומי עיסוק שונים מפתחים קשרים בין תאים באזורים שונים של המוח. שחקני כדורגל, לדוגמה, מפתחים קשרים מורכבים הנוגעים לתפיסה מרחבית ותכנון אסטרטגיה מרחבית. נגינה על פסנתר ופעילות מתמטית עובדים על חלקים דומים במוח ומפתחים קשרים רבים באונה השמאלית ובאזורי המוח הקשורים גם לשפה.
גם לימוד שפה שניה מפתח אזורים במוח. איזורים אלו ייחודיים ללימוד שפות נוספות על שפת אם שמטרתם לאפשר חשיבה נפרדת בשפות שונות. באמצעות מנגנון זה, המוח יוצר למעשה כפילות ידע ומידע בשפות שונות.
גם כאשר תאי המוח מתחילים להצטמצם, ריבוי הקשרים מחפה על חוסרים אלו. גם לאחר פגיעה מוחית נקודתית, למשל בעקבות שבץ או תאונה, השיקום מתרכז ביצירת קשרים חדשים שיאפשרו תפקוד תאים שנותרו ללא פגע על ידי יצירת קישורים חדשים לתאים אלו אל תאים ואזורים נוספים במוח.
לא רק הגיל, גם התרגיל
כדי לשמור על כושר גופני, יש לדאוג לבצע פעילות גופנית קבועה. הדבר נכון לא רק לגבי הגוף אלא גם לגבי המוח. שמירה על כושר מוחי נוצרת כאשר המוח נמצא בפעולה, והקישורים בין התאים במוח מתורגלים על בסיס קבוע. לימוד שפה זרה, למשל לימודי אנגלית או לימודי צרפתית, דואג להשאיר את המוח מאומן. המוח נדרש לזכור מילים חדשות, כללי דקדוק חדשים, לאמן את מרכז השפה ואת ההפרדה משפות נוספות ידועות.
כל הכושר הזה עוזר להשאיר את המוח חי ותפקודי, להאט תהליכי איבוד קשב וזכרון, ואפילו למזער תסמיני אלצהיימר מוקדמים. כמו ששמירה על כושר גופני היא פעילות מתמשכת והפסקת הפעילות תביא לניוון הגוף, הדבר נכון גם לגבי שמירה על כושר מוחי.
לא רק המוח, גם חיי החברה נהנים
בעיה נוספת הקיימת עם ההזדקנות היא ההידלדלות במאגר החיים החברתיים. הפרישה ממסגרת עבודה, חברים שהופכים יותר ויותר סגורים בבתיהם, מעגל החברים מצטמצם, וגם למשפחה לעיתים יש עיסוקים נוספים. צמצום זה יכול להביא לתחושות של בדידות ודיכאון. הצטרפות לחוגים בהם בני הגיל השלישי לומדים יחד עם בני גילם נושאים חדשים, עוזר לא רק לשמור על מוחם בכושר אלא גם עוזר לשפר את חיי החברה, להכיר חברים חדשים ולשמור על מסגרות פגישה עם אנשים נוספים.
חוגי שפה זרה לגיל השלישי נוחים כיוון שלרוב בני הגיל השלישי זמן פנוי, והיתרונות שהם מציעים בשמירה על כושר מוחי והצגת הזדמנויות חברתיות חדשות הם רבות.